PRAVIDLA

Americký fotbal se v ČR hraje čtyři čtvrtiny po 12 minutách. Po první a třetí čtvrtině se otáčejí strany, po druhé následuje poločasová přestávka. Hraje se na „poločistý“ čas, tedy čas se po některých typech akcí stopuje a po některých ne. Hřiště na americký fotbal je 120 yardů (1 yard=0,9144m) dlouhé a je rozděleno na 12 stejných částí. První a poslední 10 yardové díly jsou „endzóny“. Na konci každé strany hřiště se nacházejí branky. V Evropě se hraje většinou na hřištích pro klasický fotbal, která jsou o něco kratší, a proto bývá hřiště nalajnováno tak, že v jeho středu chybí několik yardů.

Klasický americký fotbal se hraje v 11 hráčích v hracím poli. Ovšem naše forma je tzv. osmičková tzn. Každý tým má kompletní osmičky hráčů, útok a obranu, plus náhradníky. Na hřišti se tyto osmičky střídají podle toho. Je-li tým v držení míče či nikoliv.

Kromě těchto osmiček má tým sestavené i „special týmy“. Ty se na hřišti objevují, pokud se bude v následující hře kopat do míče. To lze vidět např. na začátku každého poločasu, kdy dochází ke „kick offu“. Při něm „kicker“ vykopne míč z 35 yardové linie, co nejdále k soupeřově „endzóně“, kde je připraven hráč protějšího týmu, který se během snaží získat pro svůj tým co nejvýhodnější pozici pro následující akci. Ostatní hráči jeho týmu u svými bloky vytvářejí cestu. „Kick-off“ následuje vždy i po skórování.

Každá akce ve fotbale začíná „snapem“, což je rychlá rozehrávka míče ležícího na zemi. Míč se při „snapu“ předá „quarterbackovi“, jehož úkolem je řídit celou hru útočné osmičky. „Quarterback“ může míč buď předat jednomu z hráčů, který je určen k tomu, aby s ním běžel („runningback“), anebo se může pokusit hozením míče vpřed najít jednoho ze svých „receiverů“ popř. „tightendů“

Klíčovou vzdáleností ve fotbale je 10 yardů. Pokud se útoku nepovede překonat tuto vzdálenost na čtyři rozehrání („downy“), získává míč soupeřův tým. Útok může o míč přijít i tak, že nějaký hráč z obrany zachytí přihrávku („interception“) vpřed, anebo zalehne míč, nad kterým hráč útoku ztratil kontrolu („fumble“).

Pokud se útoku nepovede získat novou sérii rozehrávek ani na tři pokusy, volí na čtvrtý pokus většinou „punt“ nebo „fieldgoal“. „Punt“ se volí v případě, že je útok daleko od soupeřovi „endzóny“. Je to vlastně obranný odkop, kterým se útok snaží přenést hru co nejdále od své vlastní „endzóny“. „Fieldgól“ je jeden ze způsobů skórování a je ho možné vidět v případě, že je jeho tým v blízkosti „endzón“ soupeře. Úspěšný „fieldgoal“ je ohodnocen třemi body.

Dalším způsobem skórování je donést míč do soupeřovi „endzóny“ a tím získat „touchdown“ za šest bodů. „Touchdown“ se ještě potvrzuje rozehrávkou ze tří nebo deseti yardů a tým může získat ještě jeden nebo dva body navíc. Jeden bod pokud zvolí potvrzení „fieldgoalem“ (kopem ze 3 yrd.) a dva body pokud skóruje z rozehrávky (z 10 yrd.) další „touchdown.“ Po potvrzení následuje „kick-off“ skórujícího týmu.

Skóre může být také navýšeno o dva body a to tak, že je hráč složen ve vlastní „endzóně“. Toto je označováno jako „safety“ a dva body jsou připsány bránícímu týmu. Tento tým navíc při následném „kick-offu“ (kope se z 20ti yardů“) přijímá míč.

Ač by se mohlo zdát, že je fotbal chaotická hra, ve které nejsou žádné fauly a pravidla, opak je pravdou. Dodržování pravidel hlídá na hřišti několik rozhodčích. Prohřešky proti pravidlům označují vhozením žlutého “flagu“. Poté fauly vyhodnocují a trestají újmou na získaném nebo ubráněném území.